Oldtimer importeren straks weer in de lift?

06-02-2014 – Oldtimerrijdend Nederland had weer even hoop toen staatssecretaris van Financiën Frans Weekers het voor gezien hield. Kunnen we met zijn opvolger weer massaal goedkoop in oldtimers rijden en lekker oldtimers importeren?

Import oldtimers nagenoeg dood
De import van oldtimers bloedde de afgelopen periode zo goed als dood en de export van oldtimers leefde tegelijkertijd flink op, nadat de belastingregels rondom deze oudjes flink werden aangescherpt. Lekker rondrijden met een oude Amerikaan (jonger dan 40 jaar) op gas bleek namelijk ineens niet meer zo lucratief: de oldtimerbezitter moest gewoon motorrijtuigenbelasting aftikken. En dat tikt behoorlijk aan op zo’n zwaarlijvige slurpmobiel. De cijfers liegen er dan ook niet om: sinds de regel werd ingevoerd, steeg de export van oldtimers met maar liefst 128%, zo schreef nieuwssite Z24.nl op basis van VWE voertuiginformatie en –documentatie van vorige maand. Een pijnlijke stijging die nog pijnlijker wordt als je bedenkt hoeveel vele van deze eigenaars van hun geliefde oldtimer houden. Tel daar nog eens de oldtimerhandelaren bij op die ineens nog nauwelijks klanten in hun zaak mogen ontvangen, en je hebt door waarom er van een probleem gesproken kan worden. Maar toen kwam er ineens goed nieuws voor iedereen die bezig is met het rijden, kopen of importeren van oldtimers: Weekers trad af!

Opgeluchte oldtimerbezitters
Bezitters van oldtimers reageerden opgelucht op het nieuws, zo kopte de Telegraaf afgelopen week. “Wij zijn blij met het aftreden van Weekers. Vele oldtimerbezitters werd hun hobby afgepakt door de nieuwe maatregelen van Weekers. Niet zo gek dus dat ze daarom boos zijn”, zegt Wouter van Embden van VrijstellingOldtimer.nl tegen de krant. Stichting Autobelangen is eveneens behoorlijk kwaad, en dan vooral omdat er in vier jaar tijd drie keer nieuwe regels zijn gemaakt. Daarnaast is er een hoop onduidelijkheid gecreëerd en gaf de (inmiddels ex-)staatssecretaris onjuiste en onvolledige informatie, zo valt te lezen op de website van de Telegraaf op 31 januari.

Opvolger Weekers nu al controversieel
Vrijwel meteen na het aftreden van oldtimerhater Frans Weekers stond daar de reddende engel (zo moest het lijken), de Amsterdamse VVD-wethouder Eric Wiebes. Met de nobele taak om de rotzooi bij de Belastingdienst eens op te ruimen, mocht Eric ‘nogal’ Wiebes de Mr. Anti Oldtimer Weekers opvolgen. Maar het pluche is nog amper opgewarmd onder het achterwerk van Wiebes, en het eerste schandaal dient zich al aan. Wiebes laat op zijn oude post een dreigend tekort van 30 miljoen euro achter. Een bedrag waar je een hoop oldtimers enige jaren voor kunt laten rijden. En dat is niet het enige. Dit bedrag zou namelijk nog wel eens kunnen toenemen. Een lekker begin dus.

Hoop voor de oldtimers in Nederland?
Als het zo doorgaat, is Wiebes vertrokken voordat hij iets voor de oldtimers in Nederland heeft kunnen doen (afgezien van het feit of dit punt überhaupt op zijn agenda staat natuurlijk).

Oldtimer importeren?
Wil je een oldtimer importeren? Lees je goed in op deze website of word wegwijs in de wereld van auto’s importeren met het boek Zelf Een Auto Importeren 2013. Hierin staat uitgebreid beschreven waar u op moet letten bij het importeren van uw auto en hoe u veel geld kunt besparen bij de keuze en import van uw oldtimer!

Bestel het boek Zelf Een Auto Importeren 2013 >>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *