Lamborghini Countach: waanzin op wielen

Wie de eighties heeft meegemaakt en meer van auto’s dan van Barbies hield, draagt de Countach een warm hart toe. En terecht, want geen andere auto heeft de daaropvolgende supercars zo gedefinieerd en laten worden tot wat ze nu zijn.

Zeemeermin

Het publiek maakte in 1971 op de Autosalon van Genève kennis met de Countach, in Piëmontees dialect het woord voor verbazingwekkend / prachtig. Met de fantastische lijnen en karakteristieke deuren had Marcello Gandini de supercar opnieuw gedefinieerd. Krankzinnig in elk opzicht, bijna onbestuurbaar, volledig onpraktisch, maar adembenemend. De zeemeermin onder de auto’s: fantastisch om te zien, maar… voor bepaalde doelen onbruikbaar.

De LP500 met V12 met een inhoud van vijf liter mocht het spits afbijten van de productie, maar bleek volstrekt onbetrouwbaar. Binnen zeer korte tijd verving de van origine met tractors groot geworden autobouwer uit Sant’Agata deze krachtbron voor een vierliter met 353 pk, die aan het publiek werd getoond in ’73. Een jaar later werd de eerste LP400S afgeleverd.

De eeuwige strijd met Ferrari

Ferrari sloeg terug met de onooglijke, maar (en dat was een doorn in het oog van de Stier) snellere 512BB met niet minder dan 360 pk. Het antwoord van Lamborghini op deze creatie uit Maranello was echter snel gegeven en doeltreffend: de LP400S ging voortaan met een litertje inhoud meer als LP500S (later LP5000S) door het leven. De Countach leidde weer in de eeuwigdurende race. Enzo en de zijnen waren ‘not amused’ met deze upgrade van de Countach en sloegen aan het ontwikkelen. Een van de lelijkste, doch beroemdste Ferrari’s tot op heden was geboren: de Testarossa. Met 390 pk naar de maatstaven van 1984 met recht een machtige supercar en een flinke kluif voor de 375 pk sterke LP5000S.

Hoewel Ferrari’s concurrent van de Countach wederom de leiding met verve wist te pakken, liet de kleine autobouwer zich niet intimideren door het Steigerende Paard. Lamborghini werkte hard aan een wapenfeit dat korte metten moest maken met de Testarossa. Het resultaat was een genadeklap die de zelfs in deze tijd nog absoluut niet beschamende 390 paarden sterke V12 van de Ferrari Testarossa een jaar na introductie al degradeerde tot yesterday’s news. Met update van de LP5000S naar LP5000 QuattroValvole was het Beest van Bologna nu 455 pk sterk en had de ster uit Miami Vice het nakijken.

Scherpe kantjes eraf

Wie op zoek is naar een Countach om ook daadwerkelijk mee te rijden, komt (letterlijk) het verst met de speciaal voor de vijfentwintigste verjaardag van het merk ontwikkelde Countach 25th Anniversary. Die is wel 30 pk minder sterk dan de QuattroValvole en zal, doordat hij tussen 1988 en 1990 is gebouwd, nooit meer belastingvrij worden. Wie echter de benzinerekening kan betalen, mag niet op een paar centen extra voor de schatkist beknibbelen. Hij betaalt het bovendien terug in gebruikersvriendelijkheid, al zal het nooit een comfortabele cruiser worden.

De Veyron doorbrak als eerste de 1000-pk-grens (dubieuze tuningprojectjes van Skylinefanaten even niet meegerekend) en de Miura was de eerste succesvolle productieauto met middenmotor. Toch was de Countach veel belangrijker. Het was de eerste succesvolle uiting van pure waanzin op wielen met een design dat zó revolutionair is, dat het in elke jongenskamer stond als model of aan de muur hing als poster en nu nog actueel is. Je weet waar je was toen je hem voor het eerst zag, je weet waar je was toen je hem voor het eerst in volle glorie hoorde en je vergeet hem nooit meer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *